Consumentenkoop: valt het product binnen de garantie?

Auteur: Gastauteur

Consumentenkoop: valt het product binnen de garantie?

U heeft vast wel eens iets gekocht, dat tegen uw verwachting in, al heel snel kapot was. Denk aan een oven, een kledingstuk of een product dat u bijvoorbeeld via  een online webwinkel hebt gekocht. In zulke gevallen is het wenselijk als uw product snel gerepareerd wordt of dat u een nieuw exemplaar van het product ontvangt. Hoe zit dat nu juridisch in elkaar qua garantie termijnen en waar heeft u als consument recht op? In deze blog wordt aandacht besteed aan dit onderwerp.

 

Wanneer u een product koopt als consument (waarbij u niet handelt vanuit een bedrijfs- of beroepsmatig oogpunt) bij een verkoper, dan noemen we dit een ‘consumentenkoop’. Als u dus als particulier een product koopt van een andere particulier (zoals de koop van een tweedehands auto) noemen we dit geen consumentenkoop. Wanneer de koop kwalificeert als consumentenkoop, heeft u als koper verschillende rechten wanneer het product niet goed blijkt te zijn.

 

In de wet staat dat het product dat u als consument koopt, ‘conform’ moet zijn. Dit betekent dat het product ‘moet voldoen aan de verwachtingen die de consument redelijkerwijs mocht hebben ten aanzien van het product’. U kunt als consument bijvoorbeeld niet verwachten dat een koelkast die u reeds 10 jaar heeft, niet kapot gaat. U kunt ook niet verwachten dat een trui, die u op 90 graden wast, dezelfde vorm behoudt. Het verschilt per product wat de consument dus redelijkerwijs mag verwachten van de kwaliteit en levensduur.

 

Wanneer een product dat gekocht is, niet goed is, dan moet de consument eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. De verkoper mag u niet naar de fabrikant sturen. Hij moet zelf het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen. Als consument heeft u recht op een gratis reparatie of een nieuw product. U hoeft dus geen genoegen te nemen met een tegoedbon, ook niet als het product in de uitverkoop was. De verkoper mag kiezen of hij een gratis reparatie biedt of een gratis product biedt. Als het product gratis gerepareerd wordt, kunt u als consument  echter niet verlangen dat u een gratis product krijgt.

 

Als u mondeling niet tot een oplossing komt, kunt u de verkoper een brief schrijven waarin de klacht wordt omschreven en waarin u een termijn stelt. Als de verkoper zich niet aan die termijn houdt, kunt u besluiten niet te betalen totdat de verkoper een oplossing bedenkt. Dit kan alleen als nog niet het volledige bedrag is betaald. Een andere optie is in dat geval om een ander bedrijf het product te laten repareren op kosten van de verkoper. Dit dient u dan direct aan de verkoper te laten weten. Het is ook mogelijk om de koopovereenkomst te ontbinden in dat geval. De consument heeft dan recht op teruggave van zijn geld en het product dient aan de verkoper toegezonden te worden.

 

Heeft u vragen over een product dat niet goed is en wilt u hier met ons over spreken? Wij adviseren u graag!

Laatst gepubliceerd

Lees hier onze laatst gepubliceerde blogs.

Wilsgebreken: wat zijn het en wat kunnen ze betekenen voor uw overeenkomst?
Wilsgebreken: wat zijn het en wat kunnen ze betekenen voor uw overeenkomst?
Auteur: Demi Grootkarzijn
Wacht niet, maar speel open kaart!
Wacht niet, maar speel open kaart!
Auteur: Corian Oudshoorn
Arbeidsrecht: De beëindiging van de arbeidsovereenkomst
Arbeidsrecht: De beëindiging van de arbeidsovereenkomst
Auteur: Thomas van ‘t Hul

Verder lezen?