Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wie mag beroep instellen tegen een besluit van een bestuursorgaan?

Auteur: Sophie Grimaldi

Wie mag beroep instellen tegen een besluit van een bestuursorgaan?

Wie mag beroep instellen tegen een besluit van een bestuursorgaan? 

Bestuursorganen kunnen besluiten nemen waar een partij last van heeft of juist baat bij heeft. Alleen belanghebbenden kunnen echter bezwaar indienen en vervolgens beroep instellen tegen zo’n besluit bij de bestuursrechter. Het is daarom belangrijk dat de partij die beroep wil instellen bij de bestuursrechter kan worden aangemerkt als belanghebbende in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb). In dit artikel wordt er enkel gefocust op het vereiste “belanghebbende’. De andere vereisten voor het instellen van beroep: dat er sprake dient te zijn van een appellabel besluit en een door een bevoegd bestuursorgaan genomen besluit, worden hier niet behandeld.

 

Direct belanghebbende

De definitie van het begrip belanghebbende staat in art. 1:2 lid 1 (Awb). Volgens dit artikel wordt ‘onder belanghebbende verstaan: “degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken”. De meest simpele manier om vast te stellen dat een betrokken partij belanghebbende is bij een besluit, is om na te gaan of dit besluit aan deze partij is gericht. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een brief die specifiek aan deze partij is gericht, of een partij die een (omgevings)vergunning aanvraagt. Deze partij wordt dan aangemerkt als een direct belanghebbende. 

 

Derde belanghebbende 

Als er geen sprake is van een besluit dat direct aan een partij is gericht (er is geen direct belanghebbende), kan er sprake zijn van een derde belanghebbende. Om te bepalen of er sprake is van een derde belanghebbende worden de zogenaamde OPERA-criteria toegepast: 

  1. Objectief bepaalbaar belang: het moet gaan om een objectief te bepalen belang. Het mag dus niet enkel om een subjectief te bepalen belang zijn; denk hierbij bijvoorbeeld aan emoties. 
  2. Persoonlijk belang: Het belang moet bijzonder, individueel of persoonlijk zijn. De partij moet zich voldoende kunnen onderscheiden van (het belang van) andere mensen / de massa.
  3. Eigen belang: De belanghebbende mag uitsluitend opkomen voor zijn/haar eigen belang
  4. Rechtstreeks belang : er dient een direct verband te zijn tussen het genomen besluit en de (potentieel) belanghebbende. Een contractuele relatie geldt als afgeleid belang en wordt dus niet beschouwd als rechtstreeks belang. 
  5. Actueel belang: het belang mag niet enkel gebaseerd zijn op toekomstige of onzekere gebeurtenissen. Het belang dat de partij bij het besluit heeft, moet ten tijde van het besluit al bestaan.

 

Als er aan alle vijf deze vereisten is voldaan kan er gesproken worden van een belanghebbende in de zin van de Awb (art. 1:2 lid 1 Awb). 

Uiteraard is de praktijk soms weerbarstiger én zijn er ook aanvullingen of juist nuanceringen te maken op het ‘belanghebbende-begrip’, op grond van de jurisprudentie of de rechtspraktijk. Meer weten? Bezoek dan gerust ons spreekuur, of mail ons: info@rechtswinkelnunspeet.nl. Van harte welkom!



Afbeelding: Bron: Unsplash

Laatst gepubliceerd

Lees hier onze laatst gepubliceerde blogs.

Rechtswinkel Nunspeet viert 5 jaar rechtvaardigheid en verbinding!
Rechtswinkel Nunspeet viert 5 jaar rechtvaardigheid en verbinding!
Auteur: Bestuur Stichting Rechtswinkel Nunspeet
Vrijwilligerswerk: klein gebaar, grote impact.
Vrijwilligerswerk: klein gebaar, grote impact.
Auteur: Bestuur Rechtswinkel Nunspeet
Noaberschap in de 21e eeuw: hoe versterken we sociale cohesie?
Noaberschap in de 21e eeuw: hoe versterken we sociale cohesie?
Auteur: Gastauteur

Verder lezen?