We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.
The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ...
Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.
Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.
Stel dat de gemeente aan je buurman of buurvrouw een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van een bouwwerk zoals een dakterras. Je maakt je zorgen over je privacy, want zittend vanaf het dakterras wordt er direct in jouw achtertuin gekeken. Je vraagt het dossier op bij de gemeente, dient een bezwaarschrift in en ontvangt vervolgens een beslissing op bezwaar. In de beslissing op bezwaar wordt kort gezegd dat jouw bezwaarschrift ongegrond is, omdat er sprake is van een ‘gebonden beschikking’. Wat betekent dat voor je?
Wat is de gebonden beschikking?
Bij een gebonden beschikking is er sprake van een beperkt toetsingskader. De gemeente verleent de omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1, aanhef en onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, beter bekend als de Wabo. Het gaat immers om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk.
Een dergelijke aanvraag wordt vervolgens getoetst aan artikel 2.10 van de Wabo. Artikel 2.10 van de Wabo behelst een limitatief-imperatief stelsel. Dit betekent dat als de weigeringsgronden van artikel 2.10 van de Wabo zich niet voordoen, het bestuursorgaan gehouden is de omgevingsvergunning te verlenen.
Vervolgens toetst de gemeente de aanvraag aan het bestemmingsplan, het Bouwbesluit en de redelijke eisen van Welstand. Wanneer de aanvraag ook aan deze regels voldoet kan de gemeente de aanvraag voor het verlenen van een omgevingsvergunning niet weigeren.
Wat kun je doen?
De conclusie dat er sprake is van een gebonden beschikking kan voor jou, als belanghebbende, enigszins onbevredigend aanvoelen. Het lijkt er immers op dat je geen invloed meer kunt uitoefenen op de besluitvorming van de gemeente.
Het element van de toetsing van een gebonden beschikking waar je echter wel invloed op kunt uitoefenen is bij de vaststelling van het bestemmingsplan. Bij de concept vaststelling van een nieuw bestemmingsplan wordt deze ter inzage gelegd zodat je een zienswijze in kunt dienen. Als de gemeenteraad besluit het bestemmingsplan definitief vast te stellen kun je rechtstreeks beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Op die manier kun je ervoor zorgen dat je persoonlijk wordt meegewogen bij de vaststelling van het bestemmingsplan en later een rol gaat spelen bij het verlenen van een omgevingsvergunning.
Zorg dat je geabonneerd bent op de lokale gemeentekrant, zowel digitaal als op papier en werp regelmatig een blik op de website www.officielebekendmakingen.nl. Zo blijf je op de hoogte van wat er speelt in jouw buurt en kun je eventueel actie ondernemen.